Viete, ako vznikali veľkostné tabuľky oblečenia?
Share
Poznáte ten pocit, keď pri nakupovaní vyberáte svoju veľkosť na vyskúšanie a v kabínke zistíte, že ten svetrík vo veľkosti M vám je tesný aj keď si M, ako medium, obliekate najčastejšie? V inom obchode zas používajú číselné označenie veľkostí a tam vám je to M-ko, označené ako veľkosť 38, zas priveľké. Nehovoriac o tom, že každá väčšia podskupina oblečenia má svoju vlastnú škálu a čo obchod, to odchýlka v centimetroch pri rôznych veľkostiach. Vyznať sa v tom je takmer nemožné. Každá žena časom príde na to, ktorý obchod je jej postave najbližší, no zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako vôbec tabuľky veľkostí vznikli?
V časoch nie tak dávnych bolo štandardom, že sa oblečenie šilo doma alebo v krajčírstve rovno na konkrétnu postavu. Existovali módne kolekcie, no finálny produkt sa vždy prispôsoboval konkrétnej dáme.
Kritériom bola aj váha
O prvé nastavenie štandardov veľkostí oblečenia sa pokúsili v armáde pri výrobe uniforiem, ktoré sa odvíjali od obvodu mužskej hrude. Po prvej svetovej vojne bola situácia vo svete náročná, na súkromných krajčírov nebolo toľko peňazí a ženy sa začali dožadovať lacnejšieho dostupného oblečenia. Systém, ktorý bral do úvahy mužskú hruď, samozrejme, nevyhovoval ženám.
Jeden z prvých pokusov o stanovenie dámskych veľkostí sa konal v roku 1939 v USA, kde približne za jeden rok odmerali a odvážili 14 698 žien. Išli až do takých detailov, že zaznamenávali obvod lakťov a výšku členkov. Potom, čo boli informácie zozbierané, analytici zhodnotili, že najdôležitejšími kritériami sú obvod bokov, pása, pŕs, výška a váha. Po hlbšom uvážení váhu z kritérií vynechali s odkazom na to, že váha nie je bežne dostupným prostriedkom a samozrejme, aj keby bola, ženy nie sú nadšené zo zverejňovania týchto citlivých informácií.
Commercial standard
Postupne sa do prieskumu pridávalo viac žien, zahŕňali aj mužov, deti a veľkosti nôh a v roku 1958 vznikol oficiálny „commercial standard”, ktorý sa používal približne do 70. rokov. Potom sa štandardy opäť prispôsobovali vtedy súčasným ženám a obchodom sa dala voľnosť pri vytváraní vlastnych tabuliek s ohľadom na svoju cieľovú skupinu zákazníkov.
Mnoho veľkých krajín sa venovalo zbieraniu dát a analýze aj preto, že ľudské telá sa neustále menia a to, ako ženy vyzerali pred 70 rokmi je už minulosťou. Taktiež sa nedá stanoviť jedna štandardná veľkostná tabuľka pre ženy v Ázii a v Amerike, keďže naše telesné proporcie vychádzajú aj z dhodobého historického vývoja a sú odlišne.
Oplatí sa vymykať tabuľkám?
Hlavnou myšlienkou tabuliek veľkostí je proporčnosť. Čo ale s tým, ak sa tabuľkám vymykáte? Myslím si, že v dnešnej dobe to nie je nič výnimočné. Aj preto sme sa rozhodli v HerSize zahrnúť pri výbere oblečenia veľmi dôležitý parameter - obvod hrudníka, ktorý by mal byť v súčasnej ére veľkých prirodzených aj umelých poprsí samozrejmosťou.
Prečítajte si aj príbeh našej značky a spoznajte veľkosti, ktoré ponúkame.
zdroj: https://www.seamwork.com/magazine/2016/01/the-origins-of-clothing-sizes