Mnohokrát sa v obchodoch prichytíme, ako kupujeme tričko či mikinu, ktorú v podstate ani nepotrebujeme, ale zlákala nás ich cena. Akciová nízka cena, pretože reťazce sa potrebujú zbaviť starej kolekcie, aby ju mohli nahradiť novou a takto to ide stále dookola. Prídeme domov a zistíme, že tú vec sme vlastne ani nepotrebovali. Po pár praniach sa natiahne alebo si uvedomíme, že už vyšiel z módy a v tom predsa nepôjdeme von. Záver je taký, že tento kúsok poputuje do smetí alebo nám len zaberá miesto v šatníku, odkiaľ ho už nevytiahneme.
Vraví sa, že módny priemysel má v tomto smere až 52 týždňov. Produkcia fastfashion je teda masová a poväčšine vzniká v krajinách s lacnou až najlacnejšou pracovnou silou. Ročne sa podľa štatistík vyrobí až a 80 miliárd kusov odevu, čo je v prepočte 11-krát viac ako celková svetová populácia. Fastfashion kladie dôraz na rýchlosť a nízke náklady.
Žijeme čoraz viac uponáhľaný život a v porovnaní s rokom 2000 nakupujeme až o 60 % viac. Vrchol tohto rebríčka zastávajú Briti. Priemerne u nich jeden človek nakúpi 26,7 kilogramov oblečenia. Keď sa však vrátime do minulosti, uvedomíme si, že nakupovanie bolo len príležitostnou záležitosťou. Ľudia si nakúpili len vtedy, keď sa menilo ročné obdobie alebo keď z niektorých kúskov vyrástli. Takisto si ľudia oveľa viac šili vlastné oblečenie. Sama si na to ešte spomínam. A nebolo to krásne? Mať niečo, čo iní nemali? Potom sa čosi zmenilo a náš svet ovládli globálne reťazce.
Ako reakcia na tento nadbytočný konzum a uponáhľanú dobu je tu fenomén slow fashion, ktorý by mohol byť riešením pre našu planétu, keďže textilný a odevný priemysel je druhým najväčším znečisťovateľom ovzdušia a vody. Vyprodukuje dokonca viac emisií ako letecká či námorná doprava (1,2 miliardy CO2 ročne). Na skládkach skončí až 80 % vyrobených kusov.
Slow fashion ako pomalá, udržateľná móda sa vyhýba masovej produkcii. Je ohľaduplná k životnému prostrediu, jej produkty sú vyrábané lokálne a vyrobí sa len toľko, koľko sa predá. Prvýkrát tento pojem použila v roku 2008 Kate Fletcher.
Pre bežných spotrebiteľov sú možno produkty slow fashion drahšie, ale cieľom je podnietiť ľudí k nákupu takéhoto oblečenia, pretože kvalitou sa predlžuje ich životnosť a tým nebudeme každoročne vyhadzovať opotrebované oblečenie, prípadne oblečenie, ktoré už svoje obdobie módy opustilo. Pri produktoch pomalej módy ide o nadčasovosť, štýl a dizajnérsky kúsok, čo znamená, že v nich zažiarite aj po rokoch. Hlavnou myšlienkou je nakupovať menej často, ale o to viac premyslene a kvalitne.
Elementom slow fashion je takisto upcyklácia. Ide o zozbieranie nepotrebného, už nechceného či opotrebovaného oblečenia a následné šitie, spájanie, dizajnovanie a vytvorenie originálneho kúsku, ktorý nik iný mať nebude. Slowfashion dáva oblečeniu druhú šancu, druhý život, nový nádych.Aj takéto krásne bundy môžu vniknúť upcykláciou zo starých nenosených nohavíc.
Tak prečo svojim kúskom túto šancu nedať?
A ako povedala Emma Watson: „Ako spotrebitelia máme tú obrovskú silu meniť svet, len tým, že si budeme starostlivo vyberať, čo si kúpime.“
Kvalitné a štýlové kúsky nájdete aj u nás v HerSize. A ak chcete svoj originálny kúsok získať upcykláciou, napíšte nám.Autorka: Veronika Vonyiková
Zdroje:
https://www.goshopia.com/50-great-sustainable-and-ethical-fashion-quotes/
https://www.lull.sk/blog/fast-fashion-vs-slow-fashion/
https://www.thegoodtrade.com/features/what-is-slow-fashion
https://unsplash.com/s/photos/upcycling
https://ecohero.sk/rychla-moda/?fbclid=IwAR0ImRPIO3Ao-sb0kelAVigrVIZncOSEQTTspoROx2l-l-zgwpkNmwmZRV0